- Pojem náboženství
- Komparace, klasifikace, genealogie
- Jazyk, význam, interpretace
- Identita a reprezentace
- Prožívání, zkušenost, kognice, emoce
- Paměť, tradice, obraz, text
- Tělo, tělesnost, sexualita, gender
- Začátek, konec, zrození, smrt
- Mýtus
- Rituál
- Objekty kultu a úcty
- Čas a prostor
- Interakce, komunikace, konflikt
- Náboženská změna
- Společenství, moc, autorita, politika
- Specializace, odbornost, laickost a autorita
- Norma a odchylka
- Přístupy a dějiny bádání
Obecná religionistika
1) Pojem náboženství
- esencialistický a konstruktivistický přístup k tvorbě pojmů
- náboženství jako vědecký pojem
- ideologické a mocenské aspekty tvorby a užívání pojmů, ideologizace pojmu náboženství
- dějiny pojmu náboženství
- problém univerzálnosti pojmu náboženství
- hranice pojmu náboženství: náboženství a kultura, náboženství a společnost, náboženství a religiozita, náboženství a magie, náboženství a právo, náboženství a filosofie, náboženství a umění
- pojem náboženství a posvátno: mezi fenomenologií náboženství, sociologií a antropologií
- diskuse o původu náboženství a náboženskosti
Doporučená četba:
Asad, Talal, „What Might an Anthropology of Secularism Look Like?“, in: id., Formations of the Secular: Christianity, Islam, Modernity, Stanford: Stanford University Press 2003, 21-66.
Asad, Talal, „The Construction of Religion as an Anthropological Category“, in: id., Genealogies of Religion: Discipline and Reasons of Power in Christianity and Islam, Baltimore – London: Johns Hopkins University Press 1993, 27-54.
Berger, Peter L., „Religion and the World-Construction“, in: id., The Sacred Canopy : Elements of a Sociological Theory of Religion, New York – London: Doubleday 1990 (1. vyd. Garden City NY 1967), 3-28.
Berger, Peter L., „Religion and the World-Maintenance“, in: id., The Sacred Canopy : Elements of a Sociological Theory of Religion, New York – London: Doubleday 1990 (1. vyd. Garden City NY 1967), 29-51.
Braun, W., „Religion“, in: Willi Braun – Russell T. McCutcheon (eds.), Guide to the Study of Religion, London: Cassel 2000, 3-21.
Boyer, Pascal, „What Is the Origin?“, in: id., Religion Explained: The Human Insticts that Fashion Gods, Spirits and Ancestors, New York: Basic Books 2001, 1-50.
Durkheim, Émile, Elementární formy náboženského života: Systém totemismu v Austrálii. Praha: Oikúmené 2002, 9-56.
Feil, Ernst, „Rückblick“Religio: Die Geschichte eines neuzeitlichen Grundbegriffs vom Fruhchristentum bis zur Reformation (Forschungen zur Kirchen- und Dogmengeschichte), Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 1986, 273-282.
Fitzgerald, Timothy, „A Critique of ‚Religion‘ as a Cross-Cultural Category“, Method and Theory in the Study of Religion 9/2, 1997, 91-110.
Fitzgerald, Timothy, „Playing Language Games and Performing Rituals: Religious Studies as Ideological State Apparatus“, Method and Theory in the Study of Religion 15, 2003, 209-254.
Geertz, Clifford, „Náboženství jako kulturní systém“, in: id. Interpretace kultur: Vybrané eseje, Praha: SLON 2000, 103-145.
Guthrie, Stewart, „Animal Animism: Evolutionary Roots of Religious Cognition“, in: Illka Pyysiäinen – Veikko Anttonen (eds.), Current Approaches in the Cognitive Science of Religion, London – New York: Continuum 2002, 38-67.
Hanegraaff, Wouter J., „Defining Religion in Spite of History“, in: Jan G. Platvoet – Arie L. Molendijk (eds.), The Pragmatics of Defining Religion: Contexts, Concepts and Contests, 1999, Leiden: Brill 1999, 337-378.
King, Richard, „Disciplining Religion“, in: id., Orientalism and Religion: Postcolonial Theory, India and „the Mystic East“, London – New York: Routledge, 35-61.
Lewis-Williams, David, Mysl v jeskyni, (Galileo sv. 9), Praha: Academia 2007, 249-277, 318-341.
Masuzawa, Tomoko, The Invention of World Religions: Or, How European Universalism Was Preserved in the Language of Pluralism, Chicago: University of Chicago Press 2005, 1-33.
Pyysiäinen, Ilkka, „A New Theory of Magic“, in: id., Magic, Miracles, and Religion: A Scientist’s Perspective, Walnut Creek: AltaMira Press 2004, 90-112.
Smith, Jonathan Z., „Religion, Religions, Religious“, in: Mark C. Taylor (ed.), Critical Terms for Religious Studies, Chicago: Chicago University Press 1998, 269-284.
Smith, Wilfred Cantwell, The Meaning and End of Religion, Minneapolis: Fortress Press 1991 (1. vyd. 1962), 1-80.
Sjöblom, Tom, „Spandrels, Gazelles and Flying Buttresses: Religion as Adaptation or as a By-Product“, Journal of Cognition and Culture 7/3-4, 2007, 293-312.
Sørensen, Jesper, „Religion in Mind: A Review Article of the Cognitive Science of Religion“, Numen 52/4, 2005, 465-494.
Václavík, David, „Klasifikace“, in: id., Sociologie nových náboženských hnutí, Praha: Malvern 2007, 11-33.
Valtrová, Jana, „Konceptualizace ‚náboženství‘ v kontextu křesťanských misií“, in: ead., Středověká setkání s „jinými“. Modloslužebníci, židé, saracéni a heretici v misionářských zprávách o Asii, Praha: Argo 2011, 134-141.
Wiebe, Donald, „Význam přirozené zkušenosti „nepřirozeného“ světa pro otázku vzniku náboženství“, Religio 19/1, 2011, 3-26.
Zbíral, David, „Osobní religiozita, náboženství a členství: Případ Armanna ‚Pungilupa‘ z Ferrary“, Religio: Revue pro religionistiku 19/2, 2011, 147-178.
2) Komparace, klasifikace, genealogie
- komparace a postupy vytváření pojmů, typologií a genealogií
- typologie a genealogie jako vědecké reprezentace skutečnosti: předpoklady, výstavba, účel
- monotetické a polytetické typologie
- genealogické a analogické komparace
- ideologické a náboženské klasifikace a komparace: my a oni, posvátné a profánní, čisté a nečisté, původní a odvozené, pravé a falešné, náboženské a kvazináboženské/kryptonáboženské jevy aj.
- tradiční evropská klasifikace lidských společenství (křesťané, „mohamedáni“, židé, „pohané“) a její ozvuky v religionistice, meze a možnosti interkulturního srovnávání
- etické a emické klasifikace reality, problém dominance a respektu badatelů vůči aktérským výpovědím, vztah mezi světem aktéra a světem vědce
Doporučená četba:
Antalík, Dalibor, „Závěr“, in: id., Jak srovnávat nesrovnatelné: Strategie mezináboženské komparace, (Sborníky, slovníky, učební texty 31), Praha: Oikúmené 2005, 188-203.
Doležalová, Iva, „Jonathan Z. Smith a diskuse o počátcích křesťanství“, Religio 5/1, 1997, 63-69.
King, Richard, „The Power of Definitions: A Genealogy of the Idea of the ‚Mystical‘“, in: id., Orientalism and Religion: Postcolonial Theory, India and „the Mystic East“, London – New York: Routledge, 7-34.
Leeuw, Gerardus van der, „Epilegomena“, in: Břetislav Horyna – Helena Pavlincová, Dějiny religionistiky, Olomouc: Nakladatelství Olomouc 2001, 265-271.
Martin, Luther H., „Comparison“, in: Willi Braun – Russell T. McCutcheon (eds.), Guide to the Study of Religion, London: Cassel 2000, 45-57.
Masuzawa, Tomoko, The Invention of World Religions: Or, How European Universalism Was Preserved in the Language of Pluralism, Chicago: University of Chicago Press 2005, 37-104, 207-256.
Paden, William, „Worlds“, in: id., Religious Worlds: The Comparative Study of Religion, Boston: Beacon Press 1988, 51-65.
Paden, William, „Srovnávací perspektiva v religionistice“, in: id., Bádání o posvátnu: Náboženství ve spektru interpretací, (Religionistika 11), Brno: Masarykova univerzita 2002, 81-99.
Smith, Jonathan Z., „Classification“, in: Willi Braun – Russell T. McCutcheon (eds.), Guide to the Study of Religion, London: Cassel 2000, 35-45.
Smith, Jonathan Z., „Differential Equations: On Constructing ‚the Other“, in: id., Relating Religion: Essays in the Study of Religion, Chicago – London: University of Chicago Press 2004, 230-250.
Smith, Jonathan Z., „In Comparison Magic Dwells“, in: id., Imagining Religion. From Babylon to Jonestown. Chicago – London: The University of Chicago Press 1982, 19-35.
Smith, Jonathan Z., „On Comparison“, in: id., Drudgery Divine: On the Comparison of Early Christianities and the Religions of Late Antiquity, (Chicago Studies in the History of Religion / Jordan Lectures in Comparative Religion 14), Chicago: The University of Chicago Press – London: School of Oriental and African Studies, University of London 1990 (paperback 1994), 36-53. [Analogické a genealogické komparace.]
Václavík, David, „Klasifikace“, in: id., Sociologie nových náboženských hnutí, Praha: Malvern 2007, 11-33.
Valtrová, Jana, „Konceptualizace ‚náboženství‘ v kontextu křesťanských misií“, in: ead., Středověká setkání s „jinými“. Modloslužebníci, židé, saracéni a heretici v misionářských zprávách o Asii, Praha: Argo 2011, 134-141.
Weber, Max, „‚Objektivita‘ sociálněvědního a sociálněpolitického poznání“, in: id., Metodologie, sociologie a politika, Praha: Oikúmené 22009, 7-63.
Zbíral, David, „Označení, typologie a genealogie středověkých herezí: Inspirace a výzvy pro teorii religionistiky“, Religio: Revue pro religionistiku 18/2, 2010, 163-190: 163-167, 185-189.
3) Jazyk, význam, interpretace
- vysvětlení a rozumění ve studiu náboženství
- promluva jako jednání a analýza diskurzu
- jednání jako promluva: význam jednání, sociologie každodennosti, praktické verifikace interpretace jednání
- znak a význam
- náboženství jako systém symbolů: symbol jako archetyp (psychoanalýza, M. Eliade a totální hermeneutika) versus symbol jako situačně a kontextuálně podmíněný znak (C. Geertz a symbolická antropologie)
- struktura a význam
- role náboženství v interpretaci/konstrukci světa: W. Paden a pojem „náboženských světů“, sociální konstruktivismus, actor-network theory a mnohočetné skutečnosti
- narativita a konstrukce skutečnosti v pramenech
- narativita a konstrukce skutečnosti ve vědeckém textu
- slovo a čin: moc slova v mýtu a rituálu, magie, propaganda
Doporučená četba:
Bachtin, Michail Michajlovič, „Marxizmus a filozofia jazyka“, in: M. M. Bachtin – V. N. Vološinov, Marxismus, freudismus, filozofia jazyka, Bratislava: Pravda 1986, 173-382.
Berger, Peter L., „Religion and the World-Construction“, in: id., The Sacred Canopy : Elements of a Sociological Theory of Religion, New York – London: Doubleday 1990 (1. vyd. Garden City NY 1967), 3-28.
Berger, Peter L., „Religion and the World-Maintenance“, in: id., The Sacred Canopy : Elements of a Sociological Theory of Religion, New York – London: Doubleday 1990 (1. vyd. Garden City NY 1967), 29-51.
Berger, Peter L. – Luckmann, Thomas, „Institucionalizace“, in: iid. Sociální konstrukce reality: Pojednání o sociologii vědění, Brno: CDK 1999, 51-93.
Berger, Peter L. – Luckmann, Thomas, „Jazyk a vědění v každodenním životě“. in: iid. Sociální konstrukce reality: Pojednání o sociologii vědění, Brno: CDK 1999, 39-50.
Bourdieu, Pierre, „Ekonomie symbolických statků“, in: id., Teorie jednání, Praha: Karolinum 1998, 121-152.
Bourdieu, Pierre, „Prostor společenský a prostor symbolický“, in: id., Teorie jednání, Praha: Karolinum 1998, 9-25.
Bourdieu, Pierre, „Za vědu o dílech“, in: id., Teorie jednání, Praha: Karolinum 1998, 41-68.
Fisher-Rosenthal, Wolfram – Rosenthal, Gabriele, „Analýza narativně-biografických rozhovorů“, Biograf 24, 2001, http://www.biograf.org/clanky/clanek.php?clanek=v2402 [18. 9. 2011].
Foucault, Michel, „Co je to autor?“, in: id., Diskurs, autor, genealogie, Praha: Svoboda 1994, 41-74.
Foucault, Michel, „Řád diskursu“. in: id., Diskurs, autor, genealogie, Praha: Svoboda 1994, 7-39.
Fujda, Milan, „Bouře ve sklenici vody? K několika nejasnostem ohledně povahy ‚skutečného‘, ‚konstruovaného‘ a ‚redukcionismu‘“, Biograf 52-53, 2010, 67-74.
Garfinkel, Harold, „Common Sense Knowledge of Social Structures: The Documentary Method of Interpretation in Lay and Professional Fact Finding“, in: id., Studies in Ethnomethodology, New Jersey: Prentice Hall, Engelwood Cliffs 1967, 76-103.
Garfinkel, Harold, „Studies of the Routine Grounds of Everyday Activities“, in: id., Studies in Ethnomethodology, New Jersey: Prentice Hall 1967, 35-75.
Geertz, Clifford, Interpretace kultur, Praha: SLON 2000, 13-42, 103-147.
Geertz, Clifford, „‚From the Native’s Point of View‘: On the Nature of Anthropological Understanding“, in: id., Local Knowledge: Further Essays in Interpretative Anthropology, London: Fontana Press 1993 (1. vyd. 1983), 55-72.
Gellner, Ernest, „Od komunity ke společnosti“, in: id., Pluh, meč a kniha: Struktura lidských dějin, Brno: CDK 2001, 33-61.
Gellner, Ernest, „Příchod onoho druhého“, in: id., Pluh, meč a kniha: Struktura lidských dějin, Brno: CDK 2001, 62-80.
Goffman, Erving, Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodenním životě, Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon 1999.
Hamar, Eleonóra, „Narativní identita“, in: ead., Vyprávěná židovství: O narativní konstrukci druhogeneračních židovských identit, Praha: SLON 2008, 14-68.
King, Richard, „Sacred Texts, Hermeneutics and World religions“, in. id. Orientalism and Religion: Postcolonial Theory, India and „the Mystic East“, London – New York: Routledge, 62-81.
Konopásek, Zdeněk, „Co znamená interpretovat text?“, http://zdenek.konopasek.net/docs/Konopasek-Co-znamena-interpretovat-text.pdf, [18. 9. 2011].
Konopásek, Zdeněk, „Text a textualita v sociálních vědách I: Teoretické motivace“, Biograf 7, 1996, http://www.biograf.org/clanky/clanek.php?clanek=703 [18. 9. 2011].
Konopásek, Zdeněk, „Text a textualita v sociálních vědách II: Metodologické motivace“, Biograf8, 1996, http://www.biograf.org/clanky/clanek.php?clanek=802 [18. 9. 2011].
Konopásek, Zdeněk, „Text a textualita v sociálních vědách III: Reflexivní impuls“, Biograf 9, 1996, http://www.biograf.org/clanky/clanek.php?clanek=902 [18. 9. 2011].
Konopásek, Zdeněk, „V čem spočívá pravda náboženské skutečnosti? Sociologický pohled na mariánská zjevení a démonické posedlosti“, Biograf 52-53, 2010, 89-101.
Latour, Bruno, „On Recalling ANT“, in: John Law – John Hasard (eds.), Actor Network Theory and After, Oxford – Malden: Blackwell Publishing – The Sociological Review 1999, 15-24.
Latour, Bruno, Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. New York: Oxford University Press 2007, 1-156.
Merton, Robert K., „Nepředvídané důsledky sociálního jednání“, in: id. Studie ze sociologické teorie, Praha: SLON 2000, 116-131.
Merton, Robert K, „Sebenaplňující se proroctví“, in: id., Studie ze sociologické teorie, Praha: SLON 2000, 196-219.
Mol, Annemarie, „Ontological Politics: A Word and Some Questions“, in: John Law – John Hasard (eds.), Actor Network Theory and After, Oxford – Malden: Blackwell Publishing and The Sociological Review 1999, 74-89.
Paden, William E., „Náboženská interpretace náboženství: pohled zevnitř“, in: id., Bádání o posvátnu: Náboženství ve spektru interpretací, Brno: Masarykova univerzita 2002, 101-123.
Paleček, Jan, „Mariánský zázrak ve světle sociologie, sociologie ve světle slunečního zázraku“, Biograf 52-53, 2010, 41-66.
Penner, Hans H., „Interpretation“, in: Willi Braun – Russell T. McCutcheon (eds.), Guide to the Study of Religion, London: Cassel 2000, 57-75.
Rappaport, Roy A., Ritual and Religion in the Making of Humanity, Cambridge: Cambridge University Press 1999, 139-164.
Ricoeur, Paul, Úkol hermeneutiky, Praha: Filosofia 2004.
Tweed, Thomas A., Crossing and Dwelling: A Theory of Religion, Cambridge, MA: Harvard University Press 2006, 29-79.
Weber, Max, „Základní sociologické pojmy“, in: id., Metodologie, sociologie a politika, Praha: Oikúmené 22009, 133-168.
Županov, Ines G., Disputed Mission: Jesuit Experiments and Brahmanical Knowledge in Seventeenth-century India, New Delhi: Oxford University Press 1999, 1-42.
4) Identita a reprezentace
- pojmy identity a reprezentace a jejich význam pro religionistiku
- náboženství, identita, reprezentace: role, vztahy, prostředky
- náboženství a etnicita, náboženský univerzalismus a náboženský partikularismus
- kolektivní, osobní a situační aspekty náboženské identity
- narativní konstrukce identity
- politika identity: reprezentace, marginalizace, hybridita
- identita v diaspoře a emigraci
- hranice reprezentace a sebeprezentace, orientalismus, postkoloniální teorie
- reprezentace „jiného“, etnocentrismus, stereotypní představy o náboženských menšinách a konkurenčních náboženstvích (obsahy a mechanismy jejich utváření)
- sebeprezentace, úloha „jiného“ v budování vlastní náboženské identity
- identita badatele ve výzkumu
Doporučená četba:
Anderson, Benedict, Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism, London – New York: Verso 1995, 9-36.
Asad, Talal, „Muslims and European Identity: Can Europe Represent Islam?“, in: Elizabeth Hallam – Brian V. Street (eds.), Cultural Encouters: Representing „Otherness“, London – New York: Routledge 2000, 11-27.
Bhabha, Homi, „Cultures In-Between“, in: Stuart Hall – Paul du Gay (eds.), Questions of Cultural Identity, London – Thousand Oaks – New Delhi: Sage Publications 2005, 53-60.
Bourdieu, Pierre, „Prostor společenský a prostor symbolický“, in: id., Teorie jednání, Praha: Karolinum 1998, 9-25.
Foucault, Michel, „Co je to autor?“, in: id., Diskurs, autor, genealogie, Praha: Svoboda 1994, 41-74.
Foucault, Michel, „Meze reprezentace“, in: id., Slova a věci, Brno: Computer Press 2007, 169-194.
Foucault, Michel, „Subjekt a moc“, in: id., Myšlení vnějšku, Praha: Hermann a synové 1996, 195-226.
Gellner, Ernest, Nations and Nationalism, Oxford: Basil Blackwell 1990 (1. vyd. 1983), 8-52.
Goffman, Erving, Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodenním životě, Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon 1999.
Grossberg, Lawrence, „Identity and Cultural Studies: Is That All There Is?“, in: Stuart Hall – Paul du Gay (eds.), Questions of Cultural Identity, London – Thousand Oaks – New Delhi: Sage Publications 2005, 87-107.
Hamar, Eleonóra, „Narativní identita“, in: ead., Vyprávěná židovství: O narativní konstrukci druhogeneračních židovských identit, Praha: Sociologické nakladatelství 2008, 14-68.
Hall, Stuart, „Who Needs 'Identity'?“, in: Hall, - du Gay, P., Questions of Cultural Identity, London – Thousand Oaks – New Delhi: Sage 1996, 1-17.
Hall, Stuart, „The Work of Representation“, in: id. (ed.), Representation: Cultural Representations and Signifying Practices, London – Thousand Oaks – New Delhi: Sage 1997, 13-74.
Holliday, Adrian – Hyde, Martin – Kullman, John, Intercultural Communication: An Advanced Resource Book, London – New York: Routledge 2005, 1-50.
Chakrabarty, Dipesh, „Postcoloniality and the Artifice of History: Who Speaks for Indian ‚Pasts‘?“, in: Ranjit Guha (ed.), A Subaltern Studies Reader 1986-1995, New Delhi: Oxford University Press 2000, 263-294.
King, Richard, „Beyond Orientalism? Religion and Comparativism in a Postcolonial Era“, in: id., Orientalism and Religion: Postcolonial Theory, India and „the Mystic East“, London – New York: Routledge 1999, 187-218.
King, Richard, „The Politics of Privatization: Indian Religion and the Study of Mysticism“, in: id., Orientalism and Religion: Postcolonial Theory, India and „the Mystic East“, London – New York: Routledge, 161-186.
Konopásek, Zdeněk, „Sociologie jako power play“, Sociológia 28/2, 1996, 99-126.
Lidchi, Henrietta, „The Poetics and the Politics of Exhibiting Other Cultures“, in: Stuart Hall (ed.), Representation: Cultural Representations and Signifying Practices, London – Thousand Oaks – New Delhi: Sage 1997, 151-222.
MacKay, D. Bruce, „Ethnicity“, in: Willi Braun – Russell T. McCutcheon (eds.), Guide to the Study of Religion, London: Cassel 2000, 96-110.
Joy, Morny, „Postcolonial Reflections: Challenges to Religious Studies“, Method and Theory in the Study of Religions 13, 2001, 177-195.
Ochs, Elinor – Capps, Lisa, „Narrating the Self“, Annual Review of Anthropology 25, 1996, 19-43.
Pagden, Anthony, The Fall of Natural Man: The American Indian and the Origins of Comparative Ethnology, Cambridge: Cambridge University Press 1982, 57-108.
Rose, Nikolas, „Identity, Genealogy, History“, in: Stuart Hall – Paul du Gay (eds.), Questions of Cultural Identity, London – Thousand Oaks – New Delhi: Sage Publications 2005, 128-151.
Said, E., Orientalism, New York: Vintage 1994, 11-41.
Spivak, Gayatri Chakravorty, „Can the Subaltern Speak?“, in: Cary Nelson – Lawrence Grossberg (eds.), Marxism and the Interpretation of Culture, Urbana and Chicago: University of Illinois Press 1988, 271-316.
Todorov, Tzvetan, Dobytí Ameriky: Problém druhého, Praha: Mladá fronta 1996, 217-236.
Valtrová, Jana, „Úvod“, „‚Modloslužebníci mnoha různých sekt‘“, in: ead., Středověká setkání s „jinými“. Modloslužebníci, židé, saracéni a heretici v misionářských zprávách o Asii, Praha: Argo 2011, 10-14, 110-133.
West, Cornel „The New Politics of Difference“, in: Lemert, Charles (ed), Social Theory: The Multicultural and Classic Readings, Boulder: Westview Press 21999, 521-532.
5) Prožívání, zkušenost, kognice, emoce
- možnosti odlišení náboženské a nenáboženské zkušenosti
- typy náboženské zkušenosti (tanec, zpěv, změněné stavy vědomí, vidění, trans, bolest, disciplinace těla, sounáležitost se společenstvím, víra, mystika, zhnusení, konverze, pochybnost, prožívání porušení norem, vina aj.), kritické zhodnocení typologií náboženské zkušenosti
- různé typy náboženské zkušenosti a tělo
- vliv duality tělesného a netělesného na religionistické interpretace náboženské zkušenosti: subjekt prožívání, „autenticita“ prožitku, „náboženskost“/„nenáboženskost“ zkušenosti v závislosti na prostředcích
- náboženská zkušenost a jazyk
- problém interpretace náboženské zkušenosti: strategie explanační a rozumějící, etické a emické
- role učení a kreativity v utváření náboženské zkušenosti: meze a možnosti
- náboženství a emoce
- zkušenost v diskusích o původu náboženství (animismus, kognitivní teorie o původu náboženství aj.)
- náboženství a psychotropie: autotropní a teletropní mechanismy a jejich vliv na náboženské jednání člověka
Doporučená četba:
Alcorta, Candace S. – Sosis, Richard, „Ritual, Emotion, and Sacred Symbols“, Human Nature16/4, 2005, 323-359.
Barsalou, Lawrence W. – Barbey, Aron K. – Simmons, W. Kyle –Santos, Ava, „Embodiment in Religious Knowledge“, Journal of Cognition and Culture 5/1, 2005, 14-57.
Berger, Peter – Luckmann, Thomas, „Společnost jako subjektivní realita“, in: id., Sociální konstrukce reality: Pojednání o sociologii vědění, Brno: CDK 1999, 127-180.
Carrette, Jeremy, „William James“, in: J. Corrigan, The Oxford Handbook of Religion and Emotion, Oxford: Oxford University Press 2008, 419-437. [Zhodnocení Jamesova přístupu k „náboženským emocím“.]
Careter, Simon – Mike Michael, „Here Comes the Sun: Shedding Light on the Cultural Body“, in: Helen Thomas – Jamilah Ahmed (eds.), Cultural Bodies: Ethnography and Theory, Malden – Oxford – Carlton: Blackwell Publishing 2004, 260-282.
Deeley, Peter Quinton, „The Religious Brain: Turning Ideas into Convictions“, Anthropology and Medicine, 11, 2004, 245–267.
Fitzgerald, Timothy, „Experience“, in: Willi Braun – Russell T. McCutcheon (eds.), Guide to the Study of Religion, London: Cassel 2000, 125-140.
Foucault, Michel, „O genealogii etiky“, in: id., Myšlení vnějšku, Praha: Hermann a synové 1996, 265-299.
Foucault, Michel, Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení, Praha: Dauphin 2000, 197-274.
Gellner, Ernest, „Od komunity ke společnosti“, in: id., Pluh, meč a kniha: Struktura lidských dějin, Brno: CDK 2001, 33-61.
Gellner, Ernest, „Příchod onoho druhého“, in: id., Pluh, meč a kniha: Struktura lidských dějin, Brno: CDK 2001, 62-80.
James, William, „Mysticism“, in: id., Druhy náboženské zkušenosti, Praha: Melantrich 1930, 229-250.
King, Richard, „The Power of Definitions: A Genealogy of the Idea of the ‚Mystical‘“, in: id., Orientalism and Religion: Postcolonial Theory, India and „the Mystic East“, London – New York: Routledge, 7-34.
Lewis-Williams, David, „Religious Experience“, in: id., Conceiving God: The Cognitive Origin and Evolution of Religion, London: Thames & Hudson 2010, 139-160.
Mauss, Marcel, „Techiques of the Body“, in: Margaret Lock – Judith Farquhar (eds.), Beyond the Body Proper: Reading the Anthropology of Material Life, Durham – London: Duke University Press 2007, 50-68.
Paden, William E., „Náboženská interpretace náboženství: pohled zevnitř“, in: id., Bádání o posvátnu: Náboženství ve spektru interpretací, Brno: Masarykova univerzita 2002, 101-123.
Rowatt, Wade C. – Kirkpatrick, Lee A., „Dimensions of Attachment to God and Their Relation to Affect, Religiosity, and Personality Constructs“, Journal for the Scientific Study of Religion41, 2002, 637-651.
Sharf, R., „Experience“, in: Mark C. Taylor (ed.), Critical Terms for Religious Studies, Chicago: Chicago University Press 1998, 94-117.
Shilling, Chris, „Musical Bodies“, in: id., The Body in Culture Technology and Society, London – Thousand Oaks – Delhi: Sage 2005, 127-147.
Shilling, Chris, „Sociable Bodies“, in: id., The Body in Culture Technology and Society, London – Thousand Oaks – Delhi: Sage 2005, 148-172.
Shils, Edward, „In the Grip of the Past“, in: id., Tradition, Chicago: The University of Chicago Press 1981, 34-62.
Shils, Edward, „The Endurance of the Past Objects“, in: id., Tradition, Chicago: The University of Chicago Press 1981, 63-161.
Smail, Daniel L., On Deep History and the Brain, Berkeley – Los Angeles: University of California Press 2008, 215-259.
Whitehouse, Harvey, „Teorie dvou modů náboženskosti“, Religio: Revue pro religionistiku 17/2, 2009, 209-230.
Wiebe, Donald, „Význam přirozené zkušenosti ‚nepřirozeného‘ světa pro otázku vzniku náboženství“, Religio: Revue pro religionistiku 19/1, 2011, 3-26.
6) Paměť, tradice, obraz, text
- přenos náboženských představ a praxí
- ústní a písemná tradice: šíření, uchovávání, proměny, mezigenerační přenos
- sdílená paměť, tradice a sociální vyjednávání
- kontinuita a diskontinuita tradice
- hmotná kultura jako externalizovaná paměť: artefakt, stavba, kulturní krajina
- paměť a tělo: ritualizovaná činnost, zpěv, recitace, zdobení, oděv, poznačování a pozměňování těla
- obraz, tisk a písmo jako technologie a jejich vliv na proměny tradice
- autorita, závaznost, uzavřenost, kanonicita textu; situačnost, nahodilost, kontextualita a pragmatismus jeho interpretace
- text a textualita v sociálních vědách
- textualismus: nadměrný důraz na „posvátné texty“ ve studiu náboženství, jeho důsledky a alternativy
- metody práce s písemnými prameny v religionistice
- věda jako tradice
Doporučená četba:
Berger, Peter L., „Religion and the World-Construction“, in: id., The Sacred Canopy: Elements of a Sociological Theory of Religion, New York – London: Doubleday 1990 (1. vyd. 1967), 3-28.
Berger, Peter – Luckmann, Thomas, „Společnost jako objektivní realita“, in: iid., Sociální konstrukce reality: Pojednání o sociologii vědění, Brno: CDK 1999, 51-127.
Berger, Peter – Luckmann, Thomas, „Základy vědění v každodenním životě“, in. iid., Sociální konstrukce reality: Pojednání o sociologii vědění, Brno: CDK 1999, 25-50.
Bourdieu, Pierre, „Ekonomie symbolických statků“, in: id., Teorie jednání, Praha: Karolinum 1998, 121-152.
Bourdieu, Pierre, „Scholastické hledisko“, in: id., Teorie jednání, Praha: Karolinum 1998, 153-166.
Bourdieu, Pierre, „Za vědu o dílech“, in: id., Teorie jednání, Praha: Karolinum 1998, 41-68.
Boyer, Pascal, „What Supernatural Concepts Are Like“, in: id., Religion Explained: The Evolutionary Origins of Religious Thought, New York: Basic Books 2001, 51-91.
Donald, Merlin, „Human Cognitive Evolution: What We Were, What We Are Becoming.“, Social Research 60/1, 1993, 143-170.
Eisenstein, Elizabeth L., The Printing Press as an Agent of Change: Communications and Cultural Transformations in Early-Modern Europe, Cambridge: Cambridge University Press 1979, 43-71.
Fujda, Milan – Lužný, Dušan, „Modernizace, tradice a kulturní přenos“, in: iid., Oddaní Kršny: Haré Kršna v pohledu sociálních věd, Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni 2010, 193-216.
Gellner, Ernest, „Od komunity ke společnosti“, in: id., Pluh, meč a kniha: Struktura lidských dějin, Brno: CDK 2001, 33-61.
Gellner, Ernest, „Příchod onoho druhého“, in: id., Pluh, meč a kniha: Struktura lidských dějin, Brno: CDK 2001, 62-80.
Gross, David, „Reappropriating Tradition though Its Traces“, in: id., The Past in Ruins: Tradition and the Critique of Modernity, Amherst: The University of Massachusetts Press 1992, 92-106.
Gross, David, „Rethinking Tradition“, in: id., The Past in Ruins: Tradition and the Critique of Modernity, Amherst: The University of Massachusetts Press 1992, 77-91.
Gross, David, „Survivals and Fabrications“, in: id., The Past in Ruins: Tradition and the Critique of Modernity, Amherst: The University of Massachusetts Press 1992, 62-76.
Gross, David, „The Meaning of Tradition“, in: id., The Past in Ruins: Tradition and the Critique of Modernity, Amherst: The University of Massachusetts Press 1992, 8-19.
Goody, Jack, The Logic of Writing and the Organization of Society, Cambridge: Cambridge University Press 1996, 1-44.
Goethals, Gregor, „Escape from Time: Ritual Dimension of Popular Culture“, in: Stewart M. Hoover – Knut Lundby (eds.), Rethinking Media, Religion, and Culture, Thousand Oaks – London – New Delhi: Sage Publications 1997, 117-132.
Halbwachs, Maurice, „Language and Memory“, in: id., On Collective Memory, Chicago – London: The University of Chicago Press 1992, 43-45.
Halbwachs, Maurice, „The Reconstruction of the Past“, in: id., On Collective Memory, Chicago – London: The University of Chicago Press 1992, 46-51.
Halbwachs, Maurice, „The Localization of Memories“, in: id., On Collective Memory, Chicago – London: The University of Chicago Press 1992, 52-53.
Halbwachs, Maurice, „Religious Collective Memory“, in: id., On Collective Memory, Chicago – London: The University of Chicago Press 1992, 84-119.
Halbwachs, Maurice, „Social Classes and their Traditions“, in: id., On Collective Memory, Chicago – London: The University of Chicago Press 1992, 120-166.
Halbwachs, Maurice, „Conclusion“, in: id., On Collective Memory, Chicago – London: The University of Chicago Press 1992, 167-189.
Halbwachs, Maurice, „Individuální a kolektivní paměť“, in: id., Kolektivní paměť, Praha: SLON 2009, 50-92.
Halbwachs, Maurice, „Kolektivní a historická paměť“, in: id., Kolektivní paměť, Praha: SLON 2009, 93-135.
Halbwachs, Maurice, „Kolektivní paměť a čas“, in: id., Kolektivní paměť, Praha: SLON 2009, 136-184.
Halbwachs, Maurice, „Kolektivní paměť a prostor“, in: id., Kolektivní paměť, Praha: SLON 2009, 185-227.
Havelka, Miloš, „Poznání – paměť – identita a několik obecnějších úvah“, Dějiny – teorie – kritika 4/2, 2007, 256-270.
Hobsbawm, Eric, „Introduction: Inventing Traditions“, in: Eric Hobsbawm – Terence Ranger (eds.), The Invention of Tradition, Cambridge: Cambridge University Press 1989, 1-14.
King, Richard, „Sacred Texts, Hermeneutics and World Religions“, in. id. Orientalism and Religion: Postcolonial Theory, India and „the Mystic East“, London – New York: Routledge, 62-81.
Ong, Walter, Technologizace slova, Praha: Karolinum 2006, 9-154.
Pyysiäinen, Ilkka, „Holy Book: The Invention of Writing and Religious Cognition“, in: id., Magic, Miracles, and Religion: A Scientist’s Perspective, Walnut Creek: AltaMira Press 2004, 160-171.
Shils, Edward, „In the Grip of the Past“, in: id., Tradition, Chicago: The University of Chicago Press 1981, 34-62.
Shils, Edward, „Patterns of Change and Stability in Tradition“, in: id., Tradition, Chicago: The University of Chicago Press 1981, 262-290.
Shils, Edward, „Stability and Change in Tradition“, in: id., Tradition, Chicago: The University of Chicago Press 1981, 195-212.
Shils, Edward, „The Endurance of the Past Objects“, in: id., Tradition, Chicago: The University of Chicago Press 1981, 63-161.
Shils, Edward, „The Endurance of Past Practices“, in: id., Tradition, Chicago: The University of Chicago Press 1981, 162-194.
Shils, Edward, „Why Traditions Change: Endogenous Factors“, in: id., Tradition, Chicago: The University of Chicago Press 1981, 213-239.
Shils, Edward, „Why Traditions Change: Exogenous Factors“, in: id., Tradition, Chicago: The University of Chicago Press 1981, 240-261.
Smith, Jonathan Z., „Sacred Persistence: Toward a Redescription of Canon“, in: id., Imagining Religion: From Babylon to Jonestown, Chicago: University of Chicago Press – London 1988, 36-52.
Stock, Brian, „History, Literature, Textuality“, in: id., Listening for the Text: On the Uses of the Past, Baltimore – London: The Johns Hopkins University Press 1990, 16-29.
Stock, Brian, „Max Weber, Western Rationality, and the Middle Ages“, in: id., Listening for the Text: On the Uses of the Past, Baltimore – London: The Johns Hopkins University Press 1990, 113-139.
Stock, Brian, „Textual Communities: Judaism, Christianity, and the Definitional Problem“, in: id., Listening for the Text: On the Uses of the Past, Baltimore – London: The Johns Hopkins University Press 1990, 140-158.
Stock, Brian, „Tradition and Modernity: Models from the Past“, in: id., Listening for the Text: On the Uses of the Past, Baltimore – London: The Johns Hopkins University Press 1990, 159-172.
Tracy, David, „Writing“, in: Mark C. Taylor (ed.), Critical Terms for Religious Studies, Chicago: Chicago University Press 1998, 383-395.
White, Robert A., „Religion and Media in the Construction of Cultures“, in: Stewart M. Hoover – Knut Lundby (eds.), Rethinking Media, Religion, and Culture, Thousand Oaks – London – New Delhi: Sage Publications 1997, 37-64.
Whitehouse, Harvey, „Teorie dvou modů náboženskosti“, Religio 17/2, 2009, 209-230.
7) Tělo, tělesnost, sexualita, gender
- tělo, sexualita a řád: náboženská regulace tělesnosti a sexuality
- tělo, identita a reprezentace: reprezentace těla a tělesnosti v náboženstvích, gender a pohlaví, kategorie genderu ve studiu náboženství (vymezení, přínos, problémy, příklady), sexuální identita a jinakost v náboženstvích, genderové stereotypy a koloniální subjekt, náboženská marginalizace na základě genderu/pohlaví, veřejný diskurz a genderová dominance, tělo a autorita (tělesná disciplína jako zdroj autority, odlišné tělo a moc)
- náboženské regulace přijímání a překračování rolí a identit: pohlaví, gender, transgender, sexuální jinakost, homosexualita
- kategorie genderu ve studiu náboženství: vymezení, přínos, problémy, příklady
- náboženská marginalizace na základě genderu/pohlaví, veřejný diskurz a genderová dominance, genderové stereotypy a koloniální subjekt
- tělo, identita a reprezentace: utváření sebe sama a utváření „jiného“ v praxích a diskursech orientovaných na tělo
- dualita tělesné a netělesné složky člověka: různé přístupy (vykazatelná empirická skutečnost, projev nežádoucího vlivu křesťanské nauky o člověku na vědu, univerzální intuitivní model lidské kognice) a jejich důsledky pro studium náboženství a prožívání
- marginalizace těla a překonávání tělesných omezení, netělesné a „ne zcela tělesné“ identity
- tělo a autorita (tělesná disciplína jako zdroj autority, odlišné tělo a moc)
- tělo a paměť (tělo jako médium)
- tělo a společenství: tělesné pohyby a učení, ritualizované jednání, možnosti a regulace společenského styku (pohlavní styk, manželství, jídlo aj.)
- dotek, stopa, esence: přenos, nakažlivost, magické a rituální působení, znečištění, posvěcení
- sexuální symbolika a konstrukce světa
- genderové odlišení a oddělení v náboženstvích, problém genderové odlišnosti religiozity
- feministické interpretace náboženství (feministické kritiky tradic, feministické sociální teorie) a jejich kritika
Doporučená četba:
Boyarin, Daniel, „Gender“, in: Mark C. Taylor (ed.), Critical Terms for Religious Studies, Chicago: Chicago University Press 1998, 117-136.
Buttler, Judith, „From Bodies that Matter“, in: Margaret Lock – Judith Farquhar (eds.), Beyond the Body Proper: Reading the Anthropology of Material Life, Durham – London: Duke University Press 2007, 164-175.
Douglas, Mary, „External Boundaries“, in: ead., Purity and Danger: An Analysis of the Concept of Pollution and Taboo, London: Routledge 1991 (1. vyd. 1966), 114-128.
Douglas, Mary, „Internal Lines“, in: ead., Purity and Danger: An Analysis of the Concept of Pollution and Taboo, London: Routledge 1991 (1. vyd. 1966), 129-139.
Douglas, Mary, „Introduction“, in: ead., Purity and Danger: An Analysis of the Concept of Pollution and Taboo, London: Routledge 1991 (1. vyd. 1966), 1-6.
Douglas, Mary, „Powers and Dangers“, in: ead., Purity and Danger: An Analysis of the Concept of Pollution and Taboo, London: Routledge 1991 (1. vyd. 1966), 94-113.
Douglas, Mary, „Ritual Uncleaness“, in: ead., Purity and Danger: An Analysis of the Concept of Pollution and Taboo, London: Routledge 1991 (1. vyd. 1966), 7-28.
Douglas, Mary, „The System Shattered and Renewed“, in: ead., Purity and Danger: An Analysis of the Concept of Pollution and Taboo, London: Routledge 1991 (1. vyd. 1966), 159-179.
Foucault, Michel, Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení, Praha: Dauphin 2000, 197-274.
Foucault, Michel, „O genealogii etiky“, in: id., Myšlení vnějšku, Praha: Hermann a synové 1996, 265-299.
Foucault, Michel, „Subjekt a moc“, in: id., Myšlení vnějšku, Praha: Hermann a synové 1996, 195-226.
Foucault, Michel, Dějiny sexuality I: Vůle k vědění, Praha: Hermann a synové 1999, 9-60.
Hamar, Eleonóra, „Náboženství a tělo: Teoretické perspektivy v diskursu religionistiky“, in: Iva Doležalová – Eleonóra Hamar – Luboš Bělka (eds.), Náboženství a tělo, (Central European Religious Studies 3), Praha: Malvern – Brno: Masarykova univerzita 2006, 15-22.
Hertz, Robert, „The Pre-eminence of the Right Hand: A Study in Religious Polarity“, in: Margaret Lock – Judith Farquhar (eds.), Beyond the Body Proper: Reading the Anthropology of Material Life, Durham – London: Duke University Press 2007, 30-40.
LaFleur, William, „Body“, in: Mark C. Taylor (ed.), Critical Terms for Religious Studies, Chicago: Chicago University Press 1998, 36-55.
Mauss, Marcel, „Techiques of the Body“, in: Margaret Lock – Judith Farquhar (eds.), Beyond the Body Proper: Reading the Anthropology of Material Life, Durham – London: Duke University Press 2007, 50-68.
Morgan, Sue, „Feminist Approaches“, in: Peter Connolly (ed.), Approaches to the Study of Religion, London: Continuum 1999, 42-73.
Renzetti, Claire M. – Curran, J. Daniel, „Gender a spiritualita“, in, iid., Ženy, muži a společnost, Praha: Karolinum 2003, 418-456.
Scott, Joan W., „Gender: A Useful Category of Historical Analysis“, American Historical Review91/5, 1986, 1053-1075.
Shilling, Chris, „Conclusion“, in: id., The Body in Culture Technology and Society, London – Thousand Oaks – Delhi: Sage 2005, 198-209.
Shilling, Chris, „Contemporary Bodies“, in: id., The Body in Culture Technology and Society, London – Thousand Oaks – Delhi: Sage 2005, 47-72.
Shilling, Chris, „Introduction“, in: id., The Body in Culture Technology and Society, London – Thousand Oaks – Delhi: Sage 2005, 1-23.
Shilling, Chris, „Musical Bodies“, in: id., The Body in Culture Technology and Society, London – Thousand Oaks – Delhi: Sage 2005, 127-147.
Shilling, Chris, „Sociable Bodies“, in: id., The Body in Culture Technology and Society, London – Thousand Oaks – Delhi: Sage 2005, 148-172.
Thompson, Edward P., „Time, Work-Discipline, and Industrial Capitalism“, in: Margaret Lock – Judith Farquhar (eds.), Beyond the Body Proper: Reading the Anthropology of Material Life, Durham – London: Duke University Press 2007, 495-511.
Turner, Terence „The Social Skin“, in: Margaret Lock – Judith Farquhar (eds.), Beyond the Body Proper: Reading the Anthropology of Material Life, Durham – London: Duke University Press 2007, 83-103.
Warne, Randi R., „Gender“, in: Willi Braun – Russell T. McCutcheon (eds.), Guide to the Study of Religion, London: Cassel 2000, 140-154.
8) Začátek, konec, zrození, smrt
- náboženské představy a praxe ve vztahu ke zvládání smrti
- rituální zvládání smrti
- živí a mrtví: komunikace, vazby a distinkce, hierarchie, jejich projevy v hmotné kultuře
- smrt a životní cíle: přetrvávání a nesmrtelnost, nesmrtelnost jako cíl, tělo a přetrvání/nesmrtelnost, disciplinace, odměna, sociální vázanost životních cílů
- zvláštní smrt: sebevražda, rituálně způsobená smrt, lidská oběť, sebeobětování, smrt mimořádné bytosti
- vědomí smrtelnosti a otázka původu náboženství
- zrození a smrt v obřadech životního cyklu: kontinuita a diskontinuita života
- rituální zvládání nečistoty „počátků“ a „konců“: plození, rození, nemoc, smrt, rozklad
- zrození a smrt, vznik a zánik v mytologii a kultu
- pojem eschatologie a jeho problémy, univerzální a individuální eschatologie, prezentní a futurální eschatologie
Doporučená četba:
Boyer, Pascal, „Why is Religion about Death?“, in: id., Religion Explained: The Evolutionary Origins of Religious Thought, New York: Basic Books 2001, 203-228.
Eliade, Mircea, „Regenerace času“, in: id., Mýtus o věčném návratu: Archetypy a opakování, Praha: Oikúmené 1993, 38-64.
Gennep, Arnold van, „Narození a dětství“, „Pohřební obřady“, in: id., Přechodové rituály: Systematické studium rituálů, (Mythologie 1), Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1997, 54-66, 136-152.
Weber, Max, „Vznik a počátky náboženství“, in: id., Sociologie náboženství, Praha: Vyšehrad 1998, 119-142.
Weber, Max, „Problém teodiceje“, „Spása a znovuzrození“, „Cesty ke spáse a jejich vliv na způsob života“, in: id., Sociologie náboženství, Praha: Vyšehrad 1998, 249-308.
9) Mýtus
- pojem mýtu a jeho vývoj: filozofická a teologická kritika a reflexe mýtu (antika, středověk, osvícenství, ateismus, pozitivismus a empiricismus, demytologizace, postmodernismus), pozitivní hodnocení mýtu (antika, renesance, romantismus, hlubinná psychologie, New Age)
- problém žánrových charakteristik mýtu, možnosti klasifikace mýtů (kosmogonie, kosmologie, aitiologie apod.)
- mýtus a jazyk: specifika náboženského jazyka, mýtus jako projev náboženského jazyka, sémiotika mýtu, strukturální analýza mýtu, mýtus jako mentální reprezentace
- stabilita a plasticita mýtu: principiální samozřejmost a vnitřní (emická) kritika mýtu
- mýtus jako prostředek prožívání a interpretace světa, noetický a ontologický výklad mýtu, mýtus jako model „pro něco“ a model „něčeho“
- mýtus a společenské vztahy: ustavování, legitimizace a delegitimizace společenských vztahů v mýtu, mýtus a identita, mytické klasifikace, mytické příběhy ve veřejných diskurzech, ideologie jako aplikace mýtu, interakce mytických vyprávění, mýty v transkulturní komunikaci, zhroucení a opuštění mýtu
- mýtus a paměť: uchovávání, předávání, přetváření a zapomínání
- mýtus a historie: dějiny jako mýtus versus dějiny jako předmět historické vědy, koncept dějinnosti a nadčasovost mýtu, narativní konstrukce historie a přítomná identita
- mýtus jako systém symbolů: mýtus v hlubinné psychologii, totální hermeneutice a symbolické antropologii
- vztah mýtu k rituálu
Doporučená četba:
McCutcheon, Russell T., „Myth“, in: Willi Braun – Russell T. McCutcheon (eds.), Guide to the Study of Religion, London: Cassel 2000, 190-209.
Eliade, Mircea, Pojednání o dějinách náboženství, Praha: Argo 2004, 399-425.
Eliade, Mircea, „The Structure of Myths“, „Mythologies of Memory and Forgetting“, in: id., Myth and Reality, New York – Evanson: Harper & Row 1963, 1-20, 114-138.
Girard, René, „Co je to mýtus?“, in: id., Obětní beránek, Praha: Lidové noviny 1997, 31-55.
Joy, Morny, „Postcolonial Reflections: Challenges to Religious Studies“, Method and Theory in the Study of Religions 13, 2001, 177-195.
Jung, Carl Gustav, „Vědomí a nevědomí“, „Nevědomí jako mnohočetné vědomí“, „Pattern of behaviour a archetyp“, in: id., Archetypy a nevědomí, (Výbor z díla C. G. Junga 2), Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka 1999, 37-74.
Lévi-Strauss, Claude, „Předehra“, in: id., Mythologica I: Syrové a vařené, (Capricorn 14), Praha: Argo 2006, 13-45.
Lévi-Strauss, Claude, „Struktura mýtů“, inid., Strukturální antropologie I,(Capricorn 18), Praha: Argo 2006, 182-204.
Lévy-Bruhl, Lucien, „Závěry“, in: id., Myšlení člověka primitivního, (Capricorn 2), Praha: Argo 1999, 339-352.
Malinowski, Bronislaw, „Myth in Primitive Psychology“, in: id., Magic, Science and Religion, New York: Doubleday 1951, 96-101.
Robertson Smith, William, „Lecture I“, Lectures on the Religion of the Semites, Edinburgh: Black 1889, 1-28 (nové vydání: Robert A. Segal (ed.), The Myth and Ritual Theory: An Anthology, Oxford – Malden: Blackwell 1998, 17-34).
White, Hayden, „Fikce faktické reprezentace“, in. id., Tropika diskursu: Kulturně kritické eseje, Praha: Karolinum 2010, 153-168.
White, Hayden, „Historický text jako literární artefakt“, in. id., Tropika diskursu: Kulturně kritické eseje, Praha: Karolinum 2010, 105-128.
10) Rituál
- pojem rituálu: ritualizované a neritualizované chování, náboženský a nenáboženský rituál, rituál a kult, rituál a magie, rituální chování živočichů
- výklad rituálu: závazný význam, mnohovýznamovost a odlišnosti v interpretaci, význam naučený versus vnitřně produkovaný, problém intencionality rituálu, spontánní exegetická reflexe
- emické a etické interpretace rituálu: vztah mezi emickými a etickými interpretacemi, nakládání s emickými interpretacemi rituálu v religionistice, cíle emických a etických interpretací rituálu
- rituál jako nástroj strukturování prostoru a času: periodické a neperiodické rituály, přechodové rituály, rituály životního cyklu, rituály vymezení prostoru
- rituál jako tělesný akt a performance: role gest, tance, zpěvu, rytmizace, recitace, hry aj.
- rituál a sociální vztahy: utváření, potvrzování a rušení sociálních vztahů, hierarchie, koheze, konflikt, vyjednávání, oddělení
- rituál a komunikace: etologické vymezení rituálu, rituál jako forma komunikace (verbální, tělesné, symbolické, prostorové apod.), význam nadlidské (kontraintuitivní) agence, modlitba a oběť
- rituál a násilí: rituální násilí, ritualizace násilí
- rituál a paměť: důsledky aktivace rozdílných typů paměti na podobu náboženského rituálu
- rituál a agence: role nadlidských činitelů v náboženském rituálu
- vztah rituálu k mýtu
Doporučená četba:
Baudy, Dorothea, „Ethology“, in: Jens Kreinath – Jan Snoek – Michael Stausberg (eds.), Theorizing Rituals: Issues, Topics, Approaches, Concepts, (Numen Book Series: Studies in the History of Religions 114,1), Leiden – Boston: E. J. Brill 2006 (paperback 2008), 345-359.
Burkert, Walter, „Culture in a Landscape: Situating Religion“, in: id., Creation of the Sacred: Tracks of Biology in Early Religions, London – Cambridge: Harvard University Press 1996, 1-33.
Douglas, Mary, „Ritual Uncleanness“, „Powers and Dangers“, in: ead., Purity and Danger: An Analysis of the Concepts of Pollution and Taboo, New York: Vail-Ballou Press 1980, 7-28, 94-113.
Durkheim, Émile, „Hlavní rituální postoje“, in: id., Elementární formy náboženského života: Systém totemismu v Austrálii, Praha: Oikúmené 2002, 325-445.
Eliade, Mircea, Pojednání o dějinách náboženství, Praha: Argo 2004, 267-327.
Gennep, Arnold van, „Klasifikace rituálů“, in: id., Přechodové rituály: Systematické studium rituálů, (Mythologie 1), Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1997, 11-21.
Girard, René, „Násilí a magie“, in: id., Obětní beránek, Praha: Lidové noviny 1997, 56-67. [Původ rituálu v kolektivním násilí.]
Goethals, Gregor, „Escape from Time: Ritual Dimension of Popular Culture“, in: Stewart M. Hoover – Knut Lundby (eds.), Rethinking Media, Religion, and Culture, Thousand Oaks – London – New Delhi: Sage Publications 1997, 117-132.
Grimes, Ronald L., „Ritual“, in: Willi Braun – Russell T. McCutcheon (eds.), Guide to the Study of Religion, London: Cassel 2000, 259-270.
Malinowski, Bronislaw, Magic, Science and Religion, and Other Essays, Garden City: Doubleday 1955, 25-35 [= id., „Rational Mastery by Man of His Surroundings“, in: Arthur C. Lehmann – James E. Myers (eds.), Magic, Witchcraft, and Religion: An Anthropological Study of the Supernatural, Mountain View: Mayfield Publishing Company 1989, 289-294].
McCauley, Robert N. – Lawson, Thomas E., Bringing Ritual to Mind: Psychological Foundations of Cultural Forms, Cambridge: Cambridge University Press 2002, 8-37.
Rappaport, Roy A., Ritual and Religion in the Making of Humanity, Cambridge: Cambridge University Press 1999, 23-69.
Robertson Smith, William, „Lecture I“, Lectures on the Religion of the Semites, Edinburgh: Black 1889, 1-28 (nové vydání: Robert A. Segal (ed.), The Myth and Ritual Theory: An Anthology, Oxford – Malden: Blackwell 1998, 17-34).
Robbins, Jill, „Sacrifice“, in: Mark C. Taylor (ed.), Critical Terms for Religious Studies, Chicago: Chicago University Press 1998, 285-298.
Smith, Jonathan Z., „To Take Place“, in: id., To Take Place: Toward Theory in Ritual, Chicago – London: The University of Chicago Press 1992, 96-119.
Staal, Frits, „The Meaninglessness of Ritual“, Numen 26, 1979, 2-22.
Turner, Victor, „Liminarita a communitas“, in: id., Průběh rituálu, Brno: Computer Press, 95-127: 95-122.
Whitehouse, Harvey, „Teorie dvou modů náboženskosti“, Religio: Revue pro religionistiku 17/2, 2009, 209-230.
11) Objekty kultu a úcty
- vědecké konceptualizace objektů kultu a úcty (posvátné, nadpřirozené, nadlidské, kontraintuitivní), etické reflexe emických konceptualizací (antropomorfizace a personifikace)
- co a proč se stává objektem kultu a úcty?
- typy vztahů k objektům kultu: podřízení se, uctívání, láska, příbuzenství, partnerství, nápodoba, identifikace, strach, směna, manipulace, ovládání, odstup, lhostejnost, popírání aj.
- nadlidští intencionální aktéři jako vzory pro život: stabilita a změna životních podmínek a životních příběhů
- nadlidští intencionální aktéři jako součást společenství a životního prostředí, jejich lokalizace, představy o jejich přítomnosti či nepřítomnosti, zasahování či nezasahování
- hmotná kultura kultu, materiální objekt a objekt kultu (totožnost, reprezentace), rituální aktivity a dostupnost předmětů kultu
- kritické zhodnocení vymezení pojmu náboženství prostřednictvím objektů kultu a úcty
- kritické zhodnocení kategorií animismus, monoteismus, polyteismus, henoteismus, dualismus, teistická a karmanová náboženství
Doporučená četba:
Anttonen, Veikko, „Sacred“, in: Willi Braun – Russell T. McCutcheon (eds.), Guide to the Study of Religion, London: Cassel 2000, 271-283.
Boyer, Pascal, „What Supernatural Concepts Are Like“, „Why Gods and Spirits?“, Religion Explained: The Evolutionary Origins of Religious Thought, New York: Basic Books 2001, 51-91, 137-167.
Burkert, Walter, Creation of the Sacred, Cambridge: Harvard University Press 2001, 1-34.
Durkheim, Émile, Elementární formy náboženského života. Systém totemismu v Austrálii. Praha: Oikúmené 2002, 9-56.
Eliade, Mircea, Pojednání o dějinách náboženství, Praha: Argo 2004, 21-59.
Davis, Maryellen, „Mary as Media Icon: Gender and Militancy in Twentieth-Century U.S. Roman Catholic“, in: Lynn Schofield Clark (ed.), Religion, Media, and the Marketplace, New Brunswick – New Jersey – London: Rutgers University Press 2007, 123-153.
Fujda, Milan, „Bouře ve sklenici vody? K několika nejasnostem ohledně povahy ‚skutečného‘, ‚konstruovaného‘ a ‚redukcionismu‘“, Biograf 52-53, 2010, 67-74.
Horyna, Břetislav, „Monoteismus: Krátké dějiny jedinobožství“, in: Břetislav Horyna – Helena Pavlincová (eds.), Judaismus, křesťanství, islám, Olomouc: Olomouc 22003, 11-33.
Konopásek, Zdeněk, „V čem spočívá pravda náboženské skutečnosti? Sociologický pohled na mariánská zjevení a démonické posedlosti“, Biograf 52-53, 2010, 89-101.
Paden, William E., „Gods“, in: William E. Paden, Religious Worlds: The Comparative Study of Religion, Boston: Beacon Press 21994 (1. vyd. 1988), 121-140.
Paleček, Jan, „Mariánský zázrak ve světle sociologie, sociologie ve světle slunečního zázraku“, Biograf 52-53, 2010, 41-66.
Ryba, Thomas, „Manifestation“, in: Willi Braun – Russell T. McCutcheon (eds.), Guide to the Study of Religion, London: Cassel 2000, 168-189.
Schüssler Fiorenza, Francis – Kaufman, Gordon D., „God“, in: Mark C. Taylor (ed.), Critical Terms for Religious Studies, Chicago: Chicago University Press 1998, 136-160.
Smith, Jonathan Z., Map is Not Territory, Chicago – London: Chicago University Press 1993, 104-129.
Smith, Jonathan Z., Relating Religion: Essays in the Study of Religion, Chicago: Chicago University Press 2004, 101-117.
Tremlin, Todd, Minds and Gods: The Cognitive Foundations of Religion, London – New York: Oxford University Press 2006, 107-142.
Weber, Max, „Vznik a počátky náboženství“, „Kouzelník – kněz“, „Pojem boha; náboženská etika; tabu“, „Prorok“, in: id., Sociologie náboženství, Praha: Vyšehrad 1998, 119-176.
12) Čas a prostor
- náboženské zvýznamňování času a prostoru: členění, vztahovost, vázanost na situaci
- zvláštní místa, přebývání, putování, exil a návrat: vztah ke zvláštním místům, přicházení a odcházení, přístupnost a nepřístupnost, povinnost a zapovězenost, motivace, role zvláštních míst v konstrukci identity
- zvláštní místa: status, politické a ekonomické souvislosti
- mýtus, rituál a zvláštní místo: rituální provoz na zvláštním místě, mýtus a status zvláštního místa
- tvorba a přenos zvláštního místa
- pojem myšlené krajiny (mindscape), jeho přínos religionistické konceptualizaci prostoru a náboženství
- mytické a rituální utváření krajiny
- lokativní a utopické aspekty náboženských tradic (J. Z. Smith)
- kosmologie, kosmogonie, aitiologie a jejich funkce
- zvláštní časy: členění a fázování času podle významu a kvality, pravidelnost, kalendář, povinné a zapovězené činnosti v určitých časech
- čas historie a čas mýtu: různé rytmy času historie a času mýtu, klasifikace času na cyklický a lineární, posvátný a profánní, vratný a nevratný, mechanický a biologický
- zvláštní čas a rituál: rituální fázování a ovlivňování času, čas a rituál v pojetí Mircei Eliadeho aj.
Doporučená četba:
Aveni, Anthony F., „Time“, in: Mark C. Taylor (ed.), Critical Terms for Religious Studies, Chicago: Chicago University Press 1998, 314-334.
Eliade, Mircea, Pojednání o dějinách náboženství, Praha: Argo 2004, 359-379.
Eliade, Mircea, Mýtus o věčném návratu: Archetypy a opakování, Praha: Oikúmené 22009.
Halbwachs, Maurice, „Kolektivní a historická paměť“, „Kolektivní paměť a čas“, „Kolektivní paměť a prostor“, in: id., Kolektivní paměť, Praha: SLON 2009, 93-135, 136-184, 185-227.
Halbwachs, Maurice, „The Localization of Memories“, „Religious Collective Memory“, in: id., On Collective Memory, Chicago – London: The University of Chicago Press 1992, 52-53, 84-119.
Meyer, Birgit – Annelies Moors, „Introduction“, in: id. (eds.), Religion, Media, and the Public Sphere, Bloomington – Indianapolis: Indiana University Press 2006, 1-25.
Smith, Jonathan Z., Relating Religion: Essays in the Study of Religion, Chicago: Chicago University Press 2004, 101-117.
Smith, Jonathan Z., „In Search of Place“, „Father Place“, „To Replace“, in: id., To Take Place: Toward Theory in Ritual, Chicago – London: The University of Chicago Press 1992, 1-23, 24-46, 74-95.
Shils, Edward, „In the Grip of the Past“, „The Endurance of the Past Objects“, „The Endurance of Past Practices“, in: id., Tradition, Chicago: The University of Chicago Press 1981, 34-62, 63-161, 162-194.
13) Interakce, komunikace, konflikt
- náboženské interakce: setkávání, výměny, komunikace, konflikt, vzájemné vlivy, akulturace, sdílení symbolů a témat a jejich přenášení do nového kontextu, „synkretismus“, distance a vymezení
- náboženství a konflikt: náboženský konflikt, náboženství jako prostředek řešení konfliktu, konflikt jako součást náboženské změny
- násilí jako konstitutivní prvek náboženství a kultury: teoretické perspektivy (S. Freud, R. Girard, W. Burkert, M. Foucault)
- náboženství a společnost: konformita a konflikt
- sdílené symboly, konfliktní interpretace: kontroverze a vyjednávání v sociální komunikaci
- univerzalismus, perenialismus a symbolické ekvivalence: moc a rozumění v mezináboženské/mezikulturní komunikaci
- interakce a sociální řád: bádání o náboženství a interpretativní sociologie
- badatelská tradice jako součást kulturní výměny: misionářské zprávy, orientalismus a počátky religionistiky, postkoloniální teorie
Doporučená četba:
Berger, Peter – Luckmann, Thomas, „Základy vědění v každodenním životě“, in: iid., Sociální konstrukce reality: Pojednání o sociologii vědění, Brno: CDK 1999, 25-50.
Bhabha, Homi, „Cultures In-Between“, in: Stuart Hall – Paul du Gay (eds.), Questions of Cultural Identity, London – Thousand Oaks – New Delhi: Sage Publications 2005, 53-60.
Bourdieu, Pierre, „Prostor společenský a prostor symbolický“, „Za vědu o dílech“, „Ekonomie symbolických statků“, in: id., Teorie jednání, Praha: Karolinum 1998, 9-25, 41-68, 121-152.
Burkert, Walter, Creation of the Sacred, Cambridge: Harvard University Press 2001, 1-34.
Foucault, Michel, „Subjekt a moc“, in: id., Myšlení vnějšku, Praha: Hermann a synové 1996, 195-226.
Foucault, Michel, Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení, Praha: Dauphin 2000, 197-274.
Foucault, Michel, Dějiny sexuality I: Vůle k vědění, Praha: Hermann a synové 1999, 9-60.
Foucault, Michel, Dějiny šílenství: Hledání historických kořenů pojmu duševní choroby, Praha: Lidové noviny 1993, 5-8, 56-71, 154-168.
Fujda, Milan – Lužný, Dušan, „Modernizace, tradice a kulturní přenos“, in: iid., Oddaní Kršny: Haré Kršna v pohledu sociálních věd, Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni 2010, 193-216.
Fujda, Milan, „Bouře ve sklenici vody? K několika nejasnostem ohledně povahy ‚skutečného‘, ‚konstruovaného‘ a ‚redukcionismu‘“, Biograf 52-53, 2010, 67-74.
Garfinkel, Harold, „Common Sense Knowledge of Social Structures: The Documentary Method of Interpretation in Lay and Professional Fact Finding“, in: id., Studies in Ethnomethodology, New Jersey: Prentice Hall, Engelwood Cliffs 1967, 76-103.
Geertz, Clifford, „Common Sense as a Cultural System“, in: id., Local Knowledge: Further Essays in Interpretative Anthropology, London: Fontana Press 1993 (1. vyd. 1983), 73-93.
Geertz, Clifford, „Centers, Kings, and Charisma: Reflections on the Symbolic Power“, in: id., Local Knowledge: Further Essays in Interpretative Anthropology, London: Fontana Press 1993 (1. vyd. 1983), 121-146.
Girard, René, „Perzekuční stereotypy“, „Co je to mýtus?“, in: id., Obětní beránek, Praha: Lidové noviny 1997, 19-30, 31-55.
Goffman, Erving, Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodenním životě, Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon 1999.
Gross, David, „Survivals and Fabrications“, „Rethinking Tradition“, „Reappropriating Tradition though Its Traces“, in: id., The Past in Ruins: Tradition and the Critique of Modernity, Amherst: The University of Massachusetts Press 1992, 62-76, 77-91, 92-106.
Hobsbawm, Eric, „Introduction: Inventing Traditions“, in: Eric Hobsbawm – Terence Ranger (eds.), The Invention of Tradition, Cambridge: Cambridge University Press 1989, 1-14.
Horyna, Břetislav, „Monoteismus: Krátké dějiny jedinobožství“, in: Břetislav Horyna – Helena Pavlincová (eds.), Judaismus, křesťanství, islám, Olomouc: Olomouc 2003, 11-33.
King, Richard, „The Power of Definitions: A Genealogy of the Idea of the ‚Mystical‘“, in: id., Orientalism and Religion: Postcolonial Theory, India and „the Mystic East“, London – New York: Routledge, 7-34.
King, Richard, „The Politics of Privatization: Indian Religion and the Study of Mysticism“, in: id., Orientalism and Religion: Postcolonial Theory, India and „the Mystic East“, London – New York: Routledge, 161-186.
Konopásek, Zdeněk, „V čem spočívá pravda náboženské skutečnosti? Sociologický pohled na mariánská zjevení a démonické posedlosti“, Biograf, 2010, 52: 89-101.
Lincoln, Bruce, „Conflict“, in: Mark C. Taylor (ed.), Critical Terms for Religious Studies, Chicago: Chicago University Press 1998, 55-70.
Merton, Robert K., „Nepředvídané důsledky sociálního jednání“, „Sebenaplňující se proroctví“, in: id. Studie ze sociologické teorie, Praha: SLON 2000, 116-131, 196-219.
Paleček, Jan, „Mariánský zázrak ve světle sociologie, sociologie ve světle slunečního zázraku“, Biograf, 2010, 52: 41-66.
Robert, Dana Lee, Christian Mission: How Christianity Became a World Religion, Malden: Wiley-Blackwell 2009.
Sarkar, Sumit, „The Decline of the Subaltern in Subaltern Studies“, in: id., Writing Social History, New Delhi: Oxford University Press 1998, 82-108.
Valtrová, Jana, „Poznávání ‚jiného‘ – očekávání, pozorování, komunikace“, „Misie jako sociální kontext setkávání s ‚jinými‘“, in: ead., Středověká setkání s „jinými“: Modloslužebníci, židé, saracéni a heretici v misionářských zprávách o Asii, Praha: Argo 2011, 22-48, 49-58.
Weber, Max, „Prorok“, „Obec“ in: id., Sociologie náboženství, Praha: Vyšehrad 1998, 163-176, 177-184.
West, Cornel „The New Politics of Difference“, in: Charles Lemert (ed.), Social Theory: The Multicultural and Classic Readings, Boulder: Westview Press 19992, 521-532.
14) Náboženská změna
- „začátky“, „konce“, „obnovy“ a „úpadky“ náboženství
- proměny identit a příslušností: větvení a štěpení, odklony a příklony, politika konverzí
- kontinuita a diskontinuita, stabilita a proměnlivost náboženství, faktory přetrvávání a změny
- proměny náboženských tradic v interkulturním setkávání
- proměny náboženských tradic v setkávání různých vrstev kultury a společnosti
- proměny interpretací tradic a předmětů kultu a úcty
Doporučená četba:
Bourdieu, Pierre, „Prostor společenský a prostor symbolický“, „Ekonomie symbolických statků“, in: id., Teorie jednání, Praha: Karolinum 1998, 9-25, 121-152.
Dillon, Michele, „Pierre Bourdieu, Religion, and Cultural Production“, Cultural Studies – Critical Methodologies 1/4, 2001, 411-429.
Fujda, Milan – Lužný, Dušan, „Modernizace, tradice a kulturní přenos“, in: iid., Oddaní Kršny: Haré Kršna v pohledu sociálních věd, Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni 2010, 193-216.
Gross, David, „Survivals and Fabrications“, „Rethinking Tradition“, „Reappropriating Tradition though Its Traces“, in: id., The Past in Ruins: Tradition and the Critique of Modernity, Amherst: The University of Massachusetts Press 1992, 62-76, 77-91, 92-106.
Hobsbawm, Eric, „Introduction: Inventing Traditions“, in: Eric Hobsbawm – Terence Ranger (eds.), The Invention of Tradition, Cambridge: Cambridge University Press 1989, 1-14.
Shils, Edward, „Stability and Change in Tradition“, „Why Traditions Change: Endogenous Factors“, „Why Traditions Change: Exogenous Factors“, „Patterns of Change and Stability in Tradition“, in: id., Tradition, Chicago: The University of Chicago Press 1981, 195-212, 213-239, 240-261, 262-290.
15) Společenství, moc, autorita, politika
- moc, autorita, politika a náboženství: vymezení pojmů a jejich vztahů
- náboženství a společnost: náboženství a strukturace společnosti, náboženství a sociální koheze, náboženství a sociální řád
- způsoby organizace náboženského života na úrovni příbuzenství, genderu, vztahu poskytovatel-příjemce služby, státu, individualizované religiozity aj.
- církev, sekta, kult: kritická reflexe
- vůdcovství v náboženských společenstvích: typy, pojem charismatu, profesionalizace, legitimita moci
- moc, hierarchie a vyprávění: ustavování a zpochybňování hierarchií, strategie ovládání a odporu, vztahy úcty a neúcty
- náboženství jako prostředek legitimizace a delegitimizace politických vztahů
- role sdílených symbolů v konstituování společenství a kolektivních identit
- jednání a společnost: jedinec a struktura, interakce a kontext, actor-network
- sociální pole, kapitál, jednání
- moc a politika studia náboženství: co znamená nestrannost a objektivita, jaké jsou její možnosti a meze, jaký je význam a jaké jsou důsledky situovanosti a interakce v procesu poznávání
Doporučená četba:
Berger, Peter – Luckmann, Thomas, „Institucionalizace“, „Legitimizace“, „Společnost jako subjektivní realita“, in: iid., Sociální konstrukce reality: Pojednání o sociologii vědění, Brno: CDK 1999, 51-93, 93-127, 127-180.
Berger, Peter L., „Religion and the World-Maintenance“, in: id., The Sacred Canopy : Elements of a Sociological Theory of Religion, New York – London: Doubleday 1990 (1. vyd. Garden City NY 1967), 29-51.
Bourdieu, Pierre, „Prostor společenský a prostor symbolický“, „Ekonomie symbolických statků“, „Scholastické hledisko“, in: id., Teorie jednání, Praha: Karolinum 1998, 9-25, 121-152, 153-166.
Durkheim, Émile, Elementární formy náboženského života, Praha: Oikúmené 2001, 109-324.
Douglas, Mary, „Powers and Dangers“, „Internal Lines“, in: ead., Purity and Danger: An Analysis of the Concept of Pollution and Taboo, London: Routledge 1991 (1. vyd. 1966), 94-113, 129-139.
Dumont, Louis, Homo Hierarchicus: The Caste System and Its Implications, New Delhi: Oxford University Press 1998, 33-64, 92-183.
Dülmen, Richard van, „Problémy a perspektivy“, „Témata“, in: id., Historická antropologie: Vývoj, problémy, úkoly, Praha: Dokořán 2002, 37-49, 51-78.
Foucault, Michel, „Subjekt a moc“, in: id., Myšlení vnějšku, Praha: Hermann a synové 1996, 195-226.
Foucault, Michel, Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení, Praha: Dauphin 2000, 197-274.
Garfinkel, Harold, „Common Sense Knowledge of Social Structures: The Documentary Method of Interpretation in Lay and Professional Fact Finding“, in: id., Studies in Ethnomethodology, New Jersey: Prentice Hall, Engelwood Cliffs 1967, 76-103.
Geertz, Clifford, „Common Sense as a Cultural System“, in: id., Local Knowledge: Further Essays in Interpretative Anthropology, London: Fontana Press 1993 (1. vyd. 1983), 73-93.
Geertz, Clifford, „Centers, Kings, and Charisma: Reflections on the Symbolic Power“, in: id., Local Knowledge: Further Essays in Interpretative Anthropology, London: Fontana Press 1993 (1. vyd. 1983), 121-146.
Goffman, Erving, Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodenním životě, Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon 1999.
Gross, David, „The Meaning of Tradition“, in: id., The Past in Ruins: Tradition and the Critique of Modernity, Amherst: The University of Massachusetts Press 1992, 8-19.
Gross, David, „Rethinking Tradition“, in: id., The Past in Ruins: Tradition and the Critique of Modernity, Amherst: The University of Massachusetts Press 1992, 77-91.
Gross, David, „Reappropriating Tradition though Its Traces“, in: id., The Past in Ruins: Tradition and the Critique of Modernity, Amherst: The University of Massachusetts Press 1992, 92-106.
Gross, David, „Subversive Genealogy“, in: id., The Past in Ruins: Tradition and the Critique of Modernity, Amherst: The University of Massachusetts Press 1992, 107-119.
King, Richard, „The Politics of Privatization: Indian Religion and the Study of Mysticism“, in: id., Orientalism and Religion: Postcolonial Theory, India and „the Mystic East“, London – New York: Routledge, 161-186.
King, Richard, „Beyond Orientalism? Religion and comparativism in a postcolonial era“, in: id., Orientalism and Religion: Postcolonial Theory, India and „the Mystic East“, London – New York: Routledge 1999, 187-218.
Latour, Bruno, „On Recalling ANT“, in: John Law – John Hasard (eds.), Actor Network Theory and After, Oxford – Malden: Blackwell Publishing – The Sociological Review 1999, 15-24.
Lease, Gary, „Ideology“, in: Braun, W. – McCutcheon, R. T., Guide to the Study of Religion, London: Cassel 2000, 438-451.
Lincoln, Bruce, „Conflict“, in: Mark C. Taylor (ed.), Critical Terms for Religious Studies, Chicago: Chicago University Press 1998, 55-70.
McCutcheon, Russell T., Manufacturing Religion, Oxford: Oxford University Press 1997, 27-51.
Morris, Brian, Anthropological Studies of Religion, Cambridge: Cambridge University Press 1987, 91-131.
Merton, Robert K., „Nepředvídané důsledky sociálního jednání“, in: id. Studie ze sociologické teorie, Praha: SLON 2000, 116-131.
Merton, Robert K, „Sebenaplňující se proroctví“, in: id., Studie ze sociologické teorie, Praha: SLON 2000, 196-219.
Rychterová, Pavlína, „Pojem a teorie charismatu Maxe Webera v recepci sociálních a historických věd“, Dějiny – teorie – kritika 3/2, 2006, 191-202.
Shilling, Chris, „Sociable Bodies“, in: id., The Body in Culture Technology and Society, London – Thousand Oaks – Delhi: Sage 2005, 148-172.
Shilling, Chris, „Conclusion“, in: id., The Body in Culture Technology and Society, London – Thousand Oaks – Delhi: Sage 2005, 198-209.
Shils, Edward, „In the Grip of the Past“, in: id., Tradition, Chicago: The University of Chicago Press 1981, 34-62.
Shils, Edward, „The Endurance of the Past Objects“, in: id., Tradition, Chicago: The University of Chicago Press 1981, 63-161.
Shils, Edward, „The Endurance of Past Practices“, in: id., Tradition, Chicago: The University of Chicago Press 1981, 162-194.
Shils, Edward, „Why Traditions Change: Endogenous Factors“, in: id., Tradition, Chicago: The University of Chicago Press 1981, 213-239.
Thompson, Edward P., „Time, Work-Discipline, and Industrial Capitalism“, in: Margaret Lock – Judith Farquhar (eds.), Beyond the Body Proper: Reading the Anthropology of Material Life, Durham – London: Duke University Press 2007, 495-511.
Václavík, David, Sociologie nových náboženských hnutí, Praha: Malvern 2007, 34-132.
Weber, Max, „‚Objektivita‘ sociálněvědního a sociálněpolitického poznání“, in: id., Metodologie, sociologie a politika, Praha: Oikúmené 22009, 7-63.
Weber, Max, „Pojem boha; náboženská etika; tabu“, in: id., Sociologie náboženství, Praha: Vyšehrad 1998, 149-162.
Weber, Max, „Kouzelník – kněz“, in: id., Sociologie náboženství, Praha: Vyšehrad 1998, 143-148.
Weber, Max, „Intelektualismus a náboženství“, in: id., Sociologie náboženství, Praha: Vyšehrad 1998, 229-248.
Weber, Max, „Náboženská etika a svět“, in: id., Sociologie náboženství, Praha: Vyšehrad 1998, 309-340.
Weber, Max, „Posvátná věrouka; kázání; pastorální péče“, in: id., Sociologie náboženství, Praha: Vyšehrad 1998, 185-196.
Weber, Max, „Prorok“, „Obec“ in: id., Sociologie náboženství, Praha: Vyšehrad 1998, 163-176, 177-184.
Weber, Max, „Stavy, třídy a náboženství“, in: id., Sociologie náboženství, Praha: Vyšehrad 1998, 197-228.
Weber, Max, „Základní sociologické pojmy“, in: id., Metodologie, sociologie a politika, Praha: Oikúmené 22009, 133-168.
Weber, Max, „Ze sociologie mocenských struktur“, in: id., Autorita, etika, společnost: Pohled sociologa do dějin, Praha: Mladá fronta 1997, 45-222.
16) Specializace, odbornost, laickost a autorita
- odborník a laik: otázka hranice a vztahu, otázka produkování a konzumace kulturních zdrojů, sdílených symbolů a hodnot
- odborník jako společenská role: předpoklady, kvalifikace a její nabývání, kompetence a jejich získávání
- typy náboženských odborníků: šaman, kouzelník, čaroděj, stařec, pamětník, věštec, astrolog, prorok, kněz, asketa, panna, mnich, učenec, právník, intelektuál, mystik, léčitel, terapeut, konzultant, tanečník, hudebník, vypravěč, básník, recitátor, malíř, misionář, světec, guru, panovník aj.
- odbornost, status, autorita, charisma
- charisma a odbornost: společenská stabilita a společenská změna
- role náboženského odborníka v orální, chirografické, typografické a elektronické kultuře
- role odborníků a laiků v udržování a proměnách tradice
Doporučená četba:
Berger, Peter – Luckmann, Thomas, „Společnost jako subjektivní realita“, in: id., Sociální konstrukce reality: Pojednání o sociologii vědění, Brno: CDK 1999, 127-180.
Bourdieu, Pierre, „Ekonomie symbolických statků“, in: id., Teorie jednání, Praha: Karolinum 1998, 121-152.
Bourdieu, Pierre, „Kapitál nového typu“, in: id., Teorie jednání, Praha: Karolinum 1998, 27-40.
Devine, Fiona – Mike Savage – John Scott – Rosemary Crompton (eds.), Rethinking Class: Culture, Identities and Lifestyles, Basingstoke – New York: Palgrave Macmillan 2005, 1-68.
Dillon, Michele, „Pierre Bourdieu, Religion, and Cultural Production“, Cultural Studies – Critical Methodologies 1/4, 2001, 411-429.
Douglas, Mary, „Powers and Dangers“, in: ead., Purity and Danger: An Analysis of the Concept of Pollution and Taboo, London: Routledge 1991 (1. vyd. 1966), 94-113.
Eisenstein, Elizabeth L., The Printing Press as an Agent of Change: Communications and Cultural Transformations in Early-Modern Europe, Cambridge: Cambridge University Press 1979, 422-450.
Goody, Jack, The Logic of Writing and the Organization of Society, Cambridge: Cambridge University Press 1996, 1-44.
Goody, Jack, „Africa, Greece and Oral Poetry“, in: id., The Interface between the Written and the Oral, Melbourne – New York – Cambridge: Cambridge University Press 1987, 78-109.
Goody, Jack, „Alternative Paths to Knowledge in Oral and Literate Cultures“, in: id., The Interface between the Written and the Oral, Melbourne – New York – Cambridge: Cambridge University Press 1987, 148-166.
Goody, Jack, „ Memory and Learning in Oral and Literate Cultures: The Reproduction of the Bagre“, in: id., The Interface between the Written and the Oral, Melbourne – New York – Cambridge: Cambridge University Press 1987, 167-190.
Goody, Jack – Cole, Michael – Scribner, Sylvia, „Writing and Formal Operations: A Case Study among Vai“, in: Jack Goody, The Interface between the Written and the Oral, Melbourne – New York – Cambridge: Cambridge University Press 1987, 191-208.
Horsfield, Peter G., „Changes in Religion in Periods of Media Convergence“, in: Stewart M. Hoover – Knut Lundby (eds.), Rethinking Media, Religion, and Culture, Thousand Oaks – London – New Delhi: Sage Publications 1997, 167-183.
Riesebrodt, Martin, „Charisma in Max Weber’s Sociology of Religion“, Religion 29/1, 1999, 1-14.
Thompson, John B., „Rozvoj zprostředkované interakce“, „Transformace zviditelňování“, in: id., The Media and Modernity: A Social Theory of the Media, Cambridge: Polity Press 1995, 70-122.
Tomaselli, Keyan G. – Shepperson, Arnold, „‚Speaking in Tongues, Writing in Vision‘: Orality and Literacy in Televangelistic Communications“, in: Stewart M. Hoover – Knut Lundby (eds.), Rethinking Media, Religion, and Culture, Thousand Oaks – London – New Delhi: Sage Publications 2002, 345-359.
Wallis, Roy, „The Social Construction of Charisma“, Social Compass 29/1, 1982, 25-39.
Weber, Max, „Intelektualismus a náboženství“, in: id., Sociologie náboženství, Praha: Vyšehrad 1998, 229-248.
Weber, Max, „Kouzelník – kněz“, in: id., Sociologie náboženství, Praha: Vyšehrad 1998, 143-148.
Weber, Max, „Posvátná věrouka; kázání; pastorální péče“, in: id., Sociologie náboženství, Praha: Vyšehrad 1998, 185-196.
Weber, Max, „Prorok“, „Obec“ in: id., Sociologie náboženství, Praha: Vyšehrad 1998, 163-176, 177-184.
Weber, Max, „Stavy, třídy a náboženství“, in: id., Sociologie náboženství, Praha: Vyšehrad 1998, 197-228.
17) Norma a odchylka
- utváření a proměny normy a odchylky, dynamika konformity a přestoupení
- pojmy pověry, lidové víry, magie, hereze, autenticity (pravé a nepravé náboženství, náboženství a kvazináboženství/kryptonáboženství aj.), modloslužebnictví, úpadku, synkretismu v kontextu religionistické reflexe normality a sociálních vztahů
- normativní a žité náboženství, lidové náboženství a náboženství vzdělanců, malá a velká tradice
- prostor pro individuální jednání a představy, vyjednávání jeho hranic
- osobní religiozita v kontextu vyjednávání hranic prostoru pro jednání
- zvnitřňování a vyjednávání norem: strategie a kompetence a jejich osvojování
- normy a specifické sociální kategorie: zvláštní požadavky a zvláštní možnosti
- institucionalizace normy a kontroly: organizační formy a nástroje, pověřené osoby, institucionalizovaná interpretace, morálka, náboženské právo, sankce
- čisté a nečisté
- situovanost badatele ve vztahu k normě a odchylce
Doporučená četba:
Berger, Peter – Luckmann, Thomas, „Společnost jako subjektivní realita“, in: id., Sociální konstrukce reality: Pojednání o sociologii vědění, Brno: CDK 1999, 127-180.
Bhabha, Homi, „Cultures In-Between“, in: Stuart Hall – Paul du Gay (eds.), Questions of Cultural Identity, London – Thousand Oaks – New Delhi: Sage Publications 2005, 53-60.
Dillon, Michele, „Pierre Bourdieu, Religion, and Cultural Production“, Cultural Studies – Critical Methodologies 1/4, 2001, 411-429.
Douglas, Mary, „Internal Lines“, in: ead., Purity and Danger: An Analysis of the Concept of Pollution and Taboo, London: Routledge 1991 (1. vyd. 1966), 129-139.
Douglas, Mary, „Introduction“, in: ead., Purity and Danger: An Analysis of the Concept of Pollution and Taboo, London: Routledge 1991 (1. vyd. 1966), 1-6. [Čistota, znečištění a otázka uspořádání (pořádku).]
Douglas, Mary, „Ritual Uncleaness“, in: ead., Purity and Danger: An Analysis of the Concept of Pollution and Taboo, London: Routledge 1991 (1. vyd. 1966), 7-28.
Dumont, Louis, Homo Hierarchicus: The Caste System and Its Implications, New Delhi: Oxford University Press 1998, 33-64, 92-145, 167-183.
Foucault, Michel, „Řád diskursu“. in: id., Diskurs, autor, genealogie, Praha: Svoboda 1994, 7-39.
Foucault, Michel, „Subjekt a moc“, in: id., Myšlení vnějšku, Praha: Hermann a synové 1996, 195-226.
Foucault, Michel, Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení, Praha: Dauphin 2000, 197-274.
Foucault, Michel, „O genealogii etiky“, in: id., Myšlení vnějšku, Praha: Hermann a synové 1996, 265-299.
Foucault, Michel, Dějiny sexuality I: Vůle k vědění, Praha: Hermann a synové 1999, 9-88.
Foucault, Michel, Dějiny šílenství: Hledání historických kořenů pojmu duševní choroby, Praha: Lidové noviny 1993, 56-153.
Goffman, Erving, Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodenním životě, Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon 1999.
Horyna, Břetislav, „Normativní a žité náboženství: Základní otázky“, in: Luboš Bělka – Milan Kováč (eds.), Normativní a žité náboženství, Brno: Masarykova univerzita v Brně – Bratislava: Chronos 1999, 146-158.
Joy, Morny, „Postcolonial Reflections: Challenges to Religious Studies“, Method and Theory in the Study of Religions 13, 2001, 177-195.
Mauss, Marcel, „Techiques of the Body“, in: Margaret Lock – Judith Farquhar (eds.), Beyond the Body Proper: Reading the Anthropology of Material Life, Durham – London: Duke University Press 2007, 50-68.
Shilling, Chris, „Sociable Bodies“, in: id., The Body in Culture Technology and Society, London – Thousand Oaks – Delhi: Sage 2005, 148-172.
Shilling, Chris, „Conclusion“, in: id., The Body in Culture Technology and Society, London – Thousand Oaks – Delhi: Sage 2005, 198-209.
Shils, Edward, „In the Grip of the Past“, in: id., Tradition, Chicago: The University of Chicago Press 1981, 34-62.
Shils, Edward, „The Endurance of the Past Objects“, in: id., Tradition, Chicago: The University of Chicago Press 1981, 63-161.
Shils, Edward, „The Endurance of Past Practices“, in: id., Tradition, Chicago: The University of Chicago Press 1981, 162-194.
Weber, Max, „Intelektualismus a náboženství“, in: id., Sociologie náboženství, Praha: Vyšehrad 1998, 229-248.
Weber, Max, „Pojem boha; náboženská etika; tabu“, in: id., Sociologie náboženství, Praha: Vyšehrad 1998, 149-162.
Weber, Max, „Stavy, třídy a náboženství“, in: id., Sociologie náboženství, Praha: Vyšehrad 1998, 197-228.
18) Přístupy a dějiny bádání
- oborová identita religionistiky: vymezení předmětu bádání a povahy religionistických výpovědí, oborové agendy a výzkumného protokolu, vztah religionistiky k sociálním, historickým, kulturním a přírodním vědám
- religionistika jako věda, věda jako společenská praxe: význam, smysl a podmínky možnosti hodnotové neutrality, objektivity a nestrannosti, význam a důsledky společenské situovanosti a nakládání s ní ve výzkumném protokolu
- teoretická a politická relevance religionistiky, možnosti a meze aplikovatelnosti a angažovanosti religionistiky
- etický a emický přístup ke studiu náboženství, problém dominance a respektu badatelů vůči aktérským výpovědím, vztah mezi světem aktéra a světem vědce
- kauzální a funkcionální vysvětlení versus interpretace jednání, podřazování individuálního jednání obecným vysvětlujícím zákonitostem versus konkrétní popis působících příčin (singulární kauzalita)
- role „velkých teorií“ v religionistice: dějiny, současnost, zhodnocení
- sociologické a historické zkoumání v religionistice: dějiny, vztahy, možnosti a meze vzájemného propojení, perspektivy
- kvantitativní a kvalitativní metody v religionistickém bádání: vymezení, využití, teoretické zakotvení, selekce relevantních dat a možnosti generalizace, otázky platnosti (validity) a spolehlivosti (reliability)
- fenomenologický přístup v religionistice: otázka jeho vědeckosti, přínosu, pojetí rozumění a vysvětlení
- narativní přístup v religionistice: otázka jeho vědeckosti, přínosu a vztahu k vysvětlení a „velkým teoriím“
- kognitivní přístup v religionistice: otázka jeho vědeckosti, aplikovatelnosti a vztahu k vysvětlení a „velkým teoriím“
- utváření tradice religionistického bádání v 19. a 20. století: teoretické základy a výzkumná orientace, agenda a cíle, akademická politika
- religionistická tradice mezi 20. a 21. stoletím: kritika Eliadeho a fenomenologie, postmodernismus a postkolonialismus, krize identity a hledání řešení, naturalizující a kulturalizující přístupy, kognitivní religionistika
Doporučená četba:
Bourdieu, Pierre, „Scholastické hledisko“, in: id., Teorie jednání, Praha: Karolinum 1998, 153-166.
Garfinkel, Harold, „What is Ethnomethodology?“, in: id., Studies in Ethnomethodology, New Jersey: Prentice Hall, Engelwood Cliffs 1967, 1-34.
Garfinkel, Harold, „Studies of the Routine Grounds of Everyday Activities“, in: id., Studies in Ethnomethodology, New Jersey: Prentice Hall, Engelwood Cliffs 1967, 35-75.
Geertz, Clifford, „‚From the Native’s Point of View‘: On the Nature of Anthropological Understanding“, in: id., Local Knowledge: Further Essays in Interpretative Anthropology, London: Fontana Press 1993 (1. vyd. 1983), 55-72.
Hamar, Eleonóra, „Příběhy religionistického vědění: Podněty narativní a kritické teorie v religionistice“, Religio: Revue pro religionistiku 16/2, 2008, 155-176.
Ginzburg, Carlo – Poni, Carlo, „The Name and the Game: Unequal Exchange and the Historiographic Marketplace“, in: Edward Muir – Guido Ruggiero (eds.), Microhistory and the Lost Peoples of Europe, Baltimore – London: The Johns Hopkins University Press 1991, 1-10.
Hempel, Carl G., „The Function of General Laws in History“, in: id., Aspects of Scientific Explanation and Other Essays in the Philosophy of Science, New York: The Free Press – London: Collier-MacMillan 1965, 231-243 (1. vyd. Journal of Philosophy 39/2, 1942, 35-48).
Horský, Jan, „Místo (velkých) teorií v historických vědách v době narativistické kritiky a mikrohistorických bádání“, in: id., Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním: Úvahy o povaze, postupech a mezích historické vědy, Praha: Argo 2009, 70-97.
Horyna, Břetislav, „Finalizace religionistiky: Problematika vnějších determinant rozvoje vědecké teorie“, Religio: Revue pro religionistiku 16/1, 2008, 5-32.
Horyna, Břetislav, „Kulturní věda – další dilema religionistiky“, Religio: Revue pro religionistiku15/1, 2007, 3-28.
Chartier, Roger, „Filozofie a historie“, in: id., Na okraji útesu, Praha: Pavel Mervart 2010, 217-236. [Vztah pramenné kritiky a analýzy diskurzů, pramenná stopa, vztah reality a reprezentace.]
King, Richard, „Beyond Orientalism? Religion and comparativism in a postcolonial era“, in: id., Orientalism and Religion: Postcolonial Theory, India and „the Mystic East“, London – New York: Routledge 1999, 187-218.
Konopásek, Zdeněk, „Sociologie jako power play“, Sociológia 28/2, 1996, 99-126.
Konopásek, Zdeněk, „Text a textualita v sociálních vědách I: Teoretické motivace“, Biograf 7, 1996, http://www.biograf.org/clanky/clanek.php?clanek=703 [18. 9. 2011].
Konopásek, Zdeněk, „Text a textualita v sociálních vědách II: Metodologické motivace“, Biograf8, 1996, http://www.biograf.org/clanky/clanek.php?clanek=802 [18. 9. 2011].
Konopásek, Zdeněk, „Text a textualita v sociálních vědách III: Reflexivní impuls“, Biograf 9, 1996, http://www.biograf.org/clanky/clanek.php?clanek=902 [18. 9. 2011].
Latour, Bruno, „Když věci vracejí úder: Co mohou sociálním vědám přinést ‚vědní studia‘“, Biograf29, 2002, http://www.biograf.org/clanky/clanek.php?clanek=2901 [18. 9. 2011].
Mills, Charles W., „Různé filosofie vědy“, in: id., Sociologická imaginace, Praha: SLON 2008, 130-143.
Mills, Charles W., „Využívání historie“, in. id., Sociologická imaginace, Praha: SLON 2008, 155-178.
Pyysiäinen, Ilkka, „Appendix: Cognitive Processes and Explaining Religion“, in: id., Supernatural Agents: Why We Believe in Souls, Gods and Buddhas, New York: Oxford University Press 2009, 189-209.
Sarkar, Sumit, „The Decline of the Subaltern in Subaltern Studies“, in: id., Writing Social History, New Delhi: Oxford University Press 1998, 82-108.
Seiwert, Hubert, „Religionistika na pomezí sociálních, historických a kognitivních věd“, Religio: Revue pro religionistiku 16/2, 2008, 227-240.
Sørensen, Jesper, „Religion in Mind: A Review Article of the Cognitive Science of Religion“, Numen 52/4, 2005, 465-494.
Weber, Max, „Základní sociologické pojmy“, in: id., Metodologie, sociologie a politika, Praha: Oikúmené 2009, 133-168.
Weber, Max, „‚Objektivita‘ sociálněvědního a sociálněpolitického poznání“, in: id., Metodologie, sociologie a politika, Praha: Oikúmené 22009, 7-63.
White, Hayden, „Břemeno historie“, in: id., Tropika diskursu: Kulturně kritické eseje, Praha: Karolinum 2010, 39-68.
White, Hayden, „Fikce faktické reprezentace“, in: id., Tropika diskursu: Kulturně kritické eseje, Praha: Karolinum 2010, 153-168.
White, Hayden, „Historismus, historie a figurativní imaginace“, in: id., Tropika diskursu: Kulturně kritické eseje, Praha: Karolinum 2010, 129-152.
White, Hayden, „Interpretace v historii“, in: id., Tropika diskursu: Kulturně kritické eseje, Praha: Karolinum 2010, 69-104.